Przebieg zajęć:
I. Wprowadzenie: Próba udzielenia odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego warto poświęcać czas i energię na wybór przyszłego zawodu?”
II. Ćwiczenie Pt. „Baza danych”
Przebieg: Uczniowie podpisują kartki swoimi imionami i wpisują odpowiedzi na pytania dotyczące swoich cech:
1. Jakie cechy charakteru cenią u innych.
2. Kogo zabrałbym (-abym) na bezludną wyspę
III. Ćwiczenie
Burza mózgów. Uczniowie podają słowo bądź zdanie z czym kojarzy im się słowo „zawód”. Jeden z uczniów zapisuje wszystkie pomysły na tablicy. Prowadzący podaje definicję słowa „zawód” wg Encyklopedii PWN.
IV. Przedstawienie planszy dotyczącej rozpatrzenia problemu „Jak podjąć decyzję wyboru zawodu?”
V. Ćwiczenie – „Skojarzenia”
Materiały – zdjęcia ludzi wykonujących różne czynności.
Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy. Prowadzący zadaje pytanie: „ Jaki zawód prezentuje osoba przedstawiona na ilustracji?”. Uczniowie uzasadniają dlaczego wybrali dla osoby przedstawionej na zdjęciu taki, a nie inny zawód.
VI. Uczniowie odpowiadają na pytania zawarte w ankiecie skłonności zawodowej. Odpowiedzi nanoszą na klucz odpowiedzi. Następnie prowadzący zajęcia omawia poszczególne grupy zawodów: człowiek-człowiek, człowiek-dane liczbowe, człowiek-przyroda, człowiek-technika, człowiek-obraz artystyczny.
VII. Ćwiczenie: „Kim nie chciałbym być?”
Prowadzący zajęcia wyjaśnia uczestnikom, iż warto zastanowić się nad tym jakich zawodów nie chcielibyśmy wykonywać i dlaczego. Uczniowie otrzymują listę zawodów i zaznaczają, których zawodów nie chcieliby wykonywać i dlaczego .Następnie chętni uczniowie mówią o swoich wyborach.
VIII. Ewaluacja-ankieta ewaluacyjna.
Opracowała-Beata Zduńczyk pedagog Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolnie.